Translate

pondelok 10. februára 2020

Kysnuté cesto


Už som spomínala, že kysnuté cesto bola pre mňa vždy
veľká neznáma a tento druh receptov som viac-menej prehliadala...minulý
rok som sa rozhodla, že konečne posuniem hranice
môjho pečenia a kysnuté cesto vyskúšam...pravdupovediac ma lákalo
upiecť trdelníky, keďže ich máme radi :)

Ospravedlňujem sa za fotky, keďže ich kvalita nie je ktovieaká...je to fotené narýchlo,
lebo tá vôňa vždy prilákala mojich hladošov...



Odvtedy som už skúšala aj pizza štangle, cesto s vajcom, bez vajca,
len žĺtko a rôzne obmeny...vždy však so špaldovou múkou
a trstinovým cukrom...zistila som, že to nie je nič zložité
a môj strach bol zbytočný...ale, že úplne :)





A aký recept používam? Tento :)

250 g mlieka
90 g trstinového cukru
1/2 kocky droždia (celé je na 1 kg múky)
85 g maslo
500 g hladkej špaldovej múky
štipka soli

Najprv si zohrejem mlieko s 1 PL cukru a dám do neho kvások.
Zvyšok cukru dám do misy od robota, pridám preosiatu múku, soľ a roztopené maslo.

Múku je dôležité preosiať, lebo cesto bude nadýchané...skúšala som
aj bez preosiatej a bol veľký rozdiel :)

Zamiešam hnetacím hákom...to maslo múku trochu zohreje,
keďže je teplé.

Keď kvások začne v mlieku pracovať ("spení sa"),
prilejem ho k múke...to je asi tak za 7-8 minút...v robote nechám vymiesiť
cesto, kým sa odlepuje od stien (aj od spodku) a je hladké...trvá to asi 5-7 minút.
Hotové cesto trochu pomúčim, zakryjem misu potravinovou fóliou
a utierkou, šupnem do rúry nastavenej na 35 stupňov C
(horný a spodný ohrev)...a za cca 45 minút mám cesto vykysnuté (zdvojnásoví objem).

Z cesta robím slimáky, trdelníky, buchty, kringel...na čo máme chuť.
Plnku máme najradšej kakaovú a škoricovú...do roztopeného masla
primiešam mletý cukor a buď škoricu alebo kakao,
natriem na rozvaľkané cesto a zrolujem.
Keď robím trdelníky, tak natočené cesto potriem maslom a vyváľam
v cukre zmiešanom so škoricou a orechami.

Nechám ešte 20 minút podkysnúť (kým sa mi zohreje rúra)
a pečiem na 180 stupňoch (horkovzduch) cca 23-25 minút.

Hotové potriem maslom a zakryjem utierkou, kým vychladnú.

Ak robíme pizza cesto, tak namiesto mlieka dám vodu
a cukor len jednu lyžicu, do múky už ďalší cukor nedávam :)

Tento recept sa mi celkom osvedčil...vajíčka, ani žĺtky nedávam,
nevidela som nejak veľký rozdiel,
keď som ich pridala...ale kto chce, tak kľudne 1 vajíčko alebo 2 žĺtka
môže pridať...



Prajem vám úspešný start do nového týždňa, majte sa krásne :)

2 komentáre:

  1. Kysnutého cesta som sa narobilaaaaa, deťom chutilo napečené z neho, ale teraz už nemám doma papkáčov :-)
    Ja som síce robila cesto len rukou, bez strojov, ale moc som sa s ním nehrala, moja mama vždy povedala, že to droždie urobí za mňa :-)
    Tvoje pečivko je krásne, veru po jednom kúsku z každého by som si hneď dala!
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem Danielka :) to sa mi paci, ze "drozdie to urobi za mna", je to pravda :) maj sa krasne, papa

      Odstrániť